Koncepcja pracy Przedszkola Niepublicznego Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus
w Gołkowicach Górnych ukierunkowana na
chrześcijański rozwój dzieci oraz odpowiadająca potrzebom dziecka i jego rodziny.
„Bo jakie początki,
takie będzie wszystko”
Jan Amos Komeński
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do oświaty, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i Statucie Przedszkola.
Jesteśmy przedszkolem katolickim, promującym chrześcijański system wartości. Pragniemy powierzone nam dzieci wychowywać i kształcić w duchu wartości chrześcijańsko – patriotycznych. Pomagamy dziecku w kształtowaniu w nim postawy człowieka uczciwego, prawego, dobrego, szanującego siebie i innych, kochającego Ojczyznę, pamiętającego, że najwyższą wartością jest Bóg. Traktujemy każde dziecko podmiotowo i indywidualnie. Dążymy do tego by czuły się kochane, akceptowane i szczęśliwe. Przygotowujemy je do przeżywania sukcesów ale także radzenia sobie z porażkami.
W naszym przedszkolu powstał i funkcjonuje jedyny w Polsce „Rowerowy Klub Przedszkolaka”, dzięki któremu nasze dzieci rozwijają zdolność jazdy na rowerze poprzez liczne wyprawy rowerowe. W ten sposób promujemy zdrowy styl życia.
Wizja Przedszkola
Nasze przedszkole dąży do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka poprzez działalność profilaktyczną, stymulującą, kompensacyjną i kolektywną w przyjaznej atmosferze, poczuciu bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku. Dzieci rozumieją i szanują podstawowe wartości ogólnoludzkie a wiarę w Boga potrafią wyrazić w modlitwie oraz w codziennych sytuacjach.
Misja Przedszkola
Jesteśmy przedszkolem katolickim, promującym chrześcijański system wartości. Nasze przedszkole zapewnia wszechstronny, bezpieczny, radosny rozwój wszystkim swoim wychowankom. Traktujemy każde dziecko podmiotowo i indywidualnie. Dążymy do tego, by czuły się kochane, akceptowane i szczęśliwe. Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu, ale i radzenia sobie z porażkami.
Dajemy dzieciom możliwość:
- samorealizacji
- pracy z innymi
- kreatywnego myślenia
- działania
- uczestniczenia w ciekawych zajęciach.
Ponad to:
- Zapewniamy wykwalifikowanych, dobrych i życzliwych nauczycieli, wychowawców, psychologów i terapeutów.
- Dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i dobrą komunikację.
- Stoimy na straży praw człowieka a w szczególności praw dziecka.
- Pomagamy sobie i szanujemy się nawzajem ucząc odwagi w wypowiadaniu własnego zdania.
Rola nauczyciela – wychowawcy:
Nasi wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każde dziecko otaczają swoją opieką i zainteresowaniem. Wychowawcy dbają o wszechstronny rozwój każdego z dzieci i każde z nich traktują podmiotowo i indywidualnie. Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie, metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności. Ponad to każdy z wychowawców ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania. Angażujemy rodziców do pracy na rzecz przedszkola i dobra dzieci. Pomagamy i proponujemy jednolity styl wychowania oparty na wzajemnym zrozumieniu, stawianiu wymagań, wyciąganiu odpowiednich konsekwencji ale także opartym na pozytywnym wzmacnianiu i poczuciu własnej wartości dziecka. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.
Nasi wychowankowie oraz ich rodziny objęte są opieką Psychologa, który zawsze służy pomocą w czasie spotkań indywidualnych lub grupowych. Rodziny objęte są programem warsztatowo szkoleniowym prowadzonym przez psychologa:
- Warsztaty rozwoju osobistego;
- Warsztaty o wychowaniu „Kiedy pozwolić, kiedy zabronić”;
- Warsztaty „Rywalizacja rodzeństw”;
- Comiesięczne spotkanie, prelekcje o tematyce wynikającej z aktualnych potrzeb rodziców;
Wizja DZIECKA w naszym przedszkolu
Dziecko zna: swoją godność Dziecka Bożego oraz swoją wartość jako człowiek.
Dziecko jest: ciekawe świata, ufne w stosunku do nauczycieli, radosne, aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola, twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju, uczciwe i prawdomówne, odpowiedzialne i obowiązkowe, kulturalne i tolerancyjne, świadome zagrożeń.
Model absolwenta:
- Zna swoją godność Dziecka Bożego, oraz swoją wartość jako człowiek;
- Zna i przestrzega wartości moralne takie jak: dobro, prawda, uczciwość, pracowitość, prawość, obowiązkowość;
- Posiada podstawową wiedzę i umiejętności niezbędne do dalszej edukacji;
- Orientuje się w najbliższym otoczeniu, domu, przedszkolu;
- Nawiązuje przyjazne kontakty z ludźmi;
- Jest otwarty i wrażliwy na potrzeby innych;
- Rozumie potrzebę podnoszenia konsekwencji swoich działań;
- Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu;
- Rozróżnia zachowania dobre i złe;
- Jest ciekawy świata;
- Korzysta z dostępnych źródeł wiedzy i obserwacji zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu;
- Potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny w typowych czynnościach;
- Zna symbole narodowe;
- Jest twórczy i aktywny.
CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE:
- Promowana jest wartość wychowania w duchu wartości chrześcijańskich.
- Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowana na rozwój dzieci.
- Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
- Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
- Dzieci są aktywne.
- Respektowane są normy społeczne.
- Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
- Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
- Rodzice są partnerami przedszkola.
- Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
- Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRZEDSZKOLA:
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- Prowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej
- Informowanie rodziców o wynikach diagnozy wstępnej i końcowej
- Szczegółowe rozpoznawanie sytuacji dziecka, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju
- Bieżące wspieranie rozwoju dzieci
- Praca według indywidualnych potrzeb, prowadzenie zajęć wyrównawczych
- Dokumentowanie wyników obserwacji.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców dzieci. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
– rozmów z nauczycielami, rodzicami;
– hospitacji;
– obserwacji prezentowanych poprzez dzieci postaw, umiejętności i wiedzy;
– arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela;
– wszystkich pozostałych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- Poprzez przedstawienie na początku roku wymagań edukacyjnych zamieszczonych w programie wychowania przedszkolnego, który jest realizowany w naszej placówce
- Poprzez informację o aktualnych zdolnościach edukacyjnych i wychowawczych wynikających z obserwacji początkowej i końcowej
- Poprzez gromadzenie i dokumentowanie informacji o rozwoju dziecka
- Rodzice mogą dowiedzieć się o rozwoju swoich dzieci poprzez indywidualne rozmowy z nauczycielem
- Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinie o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
Współpraca z Rodzicami
Kładziemy bardzo duży nacisk na jak najlepszą współpracę z Rodzicami naszych przedszkolaków. Wiemy bowiem, iż dzięki wspólnej, zgodnej współpracy będziemy mogli wychowywać dzieci w jednym stylu, wspierać ich harmonijny i prawidłowy rozwój oraz wspólnie towarzyszyć na drodze poznawania otaczającego ich świata i panujących w nim reguł. Chcemy wspierać rodzinę w procesie wychowania i edukacji dziecka poprzez wskazywanie zasad oraz wartości życia zgodnego z Ewangelią.
W szczególności kładziemy nacisk na:
- Partnerstwo w tworzeniu klimatu, jak i działalności wychowawczo-dydaktycznej, w duchu wartości chrześcijańskich;
- Pedagogizujemy poprzez organizowanie spotkań, prelekcji i warsztatów: psychologicznych, wychowawczych, prowadzonych przez psychologa, logopedę, osoby znane i cenione w wychowaniu przedszkolnym;
- Zapraszamy do współorganizowania i uczestnictwa w wspólnych wycieczkach, spotkaniach integracyjnych oraz uroczystościach o charakterze religijnym, związanym z przeżywaniem świąt kościelnych;
- Umożliwiamy udział w zajęciach otwartych i zebraniach;
- Umożliwiamy swobodne wyrażanie opinii i ocenianie pracy przedszkola, poprzez wypełnianie ankiet, wspólne rozmowy;
- Wspieramy rodziców w ich działaniach wychowawczych;
- Umożliwiamy wgląd w życie przedszkolne poprzez aktualizowanie na bieżąco strony internetowej, nagrania odtwarzane na ekranie w przedszkolnej szatni;
- Umożliwiamy rodzicom wgląd w dokumenty przedszkolne takie jak: statut przedszkola, diagnozy;
Współpraca ze środowiskiem lokalnym
- Promowanie wizerunku i działalności przedszkola poprzez udział w różnych spotkaniach o charakterze religijnym i edukacyjnym;
- Udział w konkursach gminnych, powiatowych i wojewódzkich;
- Uczestnictwo w programach ogólnopolskich;
- Współpraca z placówkami kulturalnymi i regionalnymi: Nadleśnictwem Stary Sącz, Biblioteką Publiczną w Gołkowicach, Towarzystwem Sokół, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Starym Sączu, Szkołą Podstawową w Gołkowicach Górnych i Skrudzinie, Wyższą Szkołą Biznesu w Nowym Sączu, Gminnym Ośrodkiem Kulturalnym w Podegrodziu;
- Współpraca z instytucjami i organizacjami użytku publicznego: Straż Pożarna, Policja, Pogotowie;
- Współpraca z lokalnymi mediami: gazeta, telewizja, portale internetowe;
- Wycieczki do miejsc interesujących pod względem regionalnym, turystycznym i krajoznawczym oraz przyrodniczym i edukacyjnym;
- Wycieczki do miejsc zaproponowanych przez rodziców i instytucje;
- Współpraca z lokalnymi szkołami i przedszkolami;
Kierowanie Placówką
Funkcjonowanie współczesnego przedszkola wymaga podejmowania wielu różnokierunkowych działań dotyczących zadań opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych, organizacyjnych, finansowych oraz kontaktów i współpracy z rodzicami i środowiskiem w szerokim pojęciu tego słowa. Wielkość różnorodnych zadań i ich społeczna doniosłość wymagają nieustannego starania i troski o jak najwyższą jakość pracy placówki. Dążenie do realizacji tak złożonych i szczytnych celów wyznacza więc szczególną rolę dyrektorowi.
Jako dyrektor placówki, uwzględniając jej możliwości i zasoby pragnę stworzyć przedszkole twórcze, otwarte i przyjazne zarówno dla dzieci jak i ich rodziców. W tym celu podejmuję działania:
- Tworzenie przyjaznej atmosfery, okazywania wzajemnego szacunku, przestrzegania praw;
- Dbam o integrację na linii rodzic-nauczyciel, nauczyciel-nauczyciel poprzez organizowanie spotkań, wspólnych wyjazdów
- Tworzenie odpowiednich warunków lokalowych, materiałowych;
- Motywuję nauczycieli do podnoszenia kfalifikacji zawodowych;
- Organizuję i finansuje szkolenia całej kadry;
- Dofinansowuje wycieczki dzieci;
- Daję możliwość prowadzenia w naszym przedszkolu zajęć dodatkowych odpłatnych: tańce, logopedia, rytmika, ceramika;
- Oferuję pakiet zajęć dodatkowych nieodpłatnych: religia, język angielski, dogoterapia, logopedia;